onsdag den 18. februar 2015

Fastelavnsboller med creme og chokolade

Fastelavnsboller

Februar kan godt blive en lidt trist måned. Det er koldt og blæsende og man ved aldrig hvornår regnen begynder at sile ned. Men der er én rigtig god ting ved februar, og det er fastelavn! Ikke fordi jeg er kæmpe fan af at klæde mig ud og slå katten af tønden, men fordi det er ensbetydende med fastelavnsboller. Mine fastelavnsboller er altid den gode gammeldags slags fyldt med masser af lækker creme. Som et lille twist er jeg begyndt også at komme hakket chokolade i bollerne - i min verden bliver alt bare bedre med lidt chokolade ;-) Men man kan selvfølgelig også fylde de lækre hvedeboller med syltetøj, marcipan, frugt, eller hvad hjertet lige begærer.


Ca. 12 stk.

250-300 g hvedemel
100 g smør eller margarine
25 g sukker
25 g gær
1 dl mælk
1 æg
½ tsk salt
½ tsk kardemomme

Kogt creme:
2 æg
2 spsk sukker
2 tsk hvedemel
2 dl mælk
1 tsk vaniljesukker

Groft hakket chokolade


Sådan gør du:

Start med at smelte smørret.
Tilsæt mælk og tjek at blandingen er 'lillefingervarm'.
Opløs nu gæren i blandingen. Det er meget vigtigt at blandingen ikke er for varm, da du ellers slår gæren ihjel.
Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt dejen til den er ensartet.
Dejen skal nu hæve i cirka 30 min. Mens dejen hæver, kan du med fordel lave cremen.

Kogt creme:
Kogt creme er noget af det simpleste at lave. Du skal blot piske alle ingredienserne sammen i en gryde, hvorefter massen opvarmes over middel varme til den er tyk og lækker. Sørg for at piske i cremen hele tiden mens den opvarmes, så den ikke klumper eller brænder på.
Når cremen er færdig, stilles den til afkøling i en skål.

Når dejen har hævet, æltes den hurtigt igennem og deles i 12 lige store kugler.
Hver enkelt kugle rulles ud til en firkant. Mine bliver aldrig rigtig firkantede, men det er ikke så vigtigt.
Start med at komme en teskefuld hakket chokolade på midten af hver firkant og derefter en god skefuld creme. Luk bollen ved at samle de fire hjørner og klem kanterne sammen, så de er fuldstændig lukket.
Bages i cirka 15 minutter ved 220 grader.

Pynt de afkølede fastelavnsboller med glasur.

Velbekomme! 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar