mandag den 2. februar 2015

Gulerodsbrud med squash og rugflager


En ny uge er startet og den står endnu en gang på madpakker i lange baner. Jeg er virkelig slem til bare at lave et par hurtige, kedelige rugbrødsmadder, når jeg laver madpakke, men jeg besluttede mig for, at det skulle være anderledes i den her uge.

Derfor lavede jeg i går en ordentlig omgang gulerodsbrud fyldt med squash, lækre kerner og rugflager. Disse boller kan spises med pålæg, som en sandwich eller som tilbehør til en grov salat og er derfor meget alsidige - og helt perfekte til madpakken :-)

Jeg smider altid halvdelen af bollerne i fryseren lige efter de er bagt. På den måde kan jeg bare tage et par stykker ud aftenen før, lade dem tø op på køkkenbordet og så er der friske boller til morgenmad eller madpakken!


Ca. 24 stk.

5 dl lunken vand
2 dl A38
50 g gær
1 spsk sukker
1 dl olie
3 tsk salt
1 lille squash
2 store gulerødder
2 dl solsikkekerner
1 dl hørfrø
1 dl sesamfrø
150 g rugflager
300 g halvsigtet rugmel
600 g speltmel


Sådan gør du:

Opløs gæren i det lunkne vand og tilsæt A38, sukker, olie og salt.
Tilsæt revet gulerod, revet squash, de forskellige kerner og rugflager og rør blandingen godt sammen.
Rør rugmelet i og tilsæt derefter speltmelet lidt ad gangen.
Dejen æltes (i hånden eller på køkkenmaskine) til den er smidig og luftig og skal nu hæve lunt i en times tid.
Når dejen har hævet, slåes luften ud af den og dejen rulles ud til en tyk firkant. Skær gulerodsstykkerne ud og stil dem på en bageplade med bagepapir.
Lad dem efterhæve i ca. 30 minutter. Tænd ovnen på 200 grader så den klar, når gulrodsstykkerne har hævet færdig.
Bages i 20-25 minutter og sættes til afkøling på en rist.
De færdige gulerodsbrud er perfekte til at fryse ned.

Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar