mandag den 9. marts 2015

Fondantroser - how to


Jeg har længe tænkt at jeg gerne ville lære at lave roser i fondant, men har simpelthen ikke troet at jeg kunne finde ud af det. For mig er den perfekte fondantrose elegant, feminin og med flotte, tynde blade - og det passer bare ikke særligt godt sammen med at jeg er født med ti tommelfingre! Men den anden dag tog jeg mig sammen og kastede mig ud i det. Efter at have brugt flere timer på Youtube og på at læse et hav af beskrivelser af hvordan man laver den perfekte fondantrose, fandt jeg fondanten frem og gav det et forsøg. Taget i betragtning af at det var mit første forsøg, så synes jeg faktisk at jeg slap helt okay fra det. Jeg har i hvert fald fået mod på at lave mange flere roser. Og der skal nok også lidt mere træning til for hold da op, hvor tog det lang tid!

Nu er der jo ikke meget ved en fondantrose uden kage nedenunder, så jeg bagte en omgang gulerodscupcakes, som jeg kunne pynte med de fine små roser. Opskriften på dem finder du her.


Sådan gør du:

Start med at forme en lille kegle af fondant.
Rul en tynd oval i fondant. Tag dit ball tool og rul det forsigtigt over den ene langside af fondant-ovalen, så kanten bliver helt tynd og nærmest bølget.
Vikl ovalen omkring fondantkeglen med den tynde kant øverst. Bøj forsigtigt den ene side af toppen lidt ud fra midten.
Lav endnu en oval og gentag processen. Fortsæt indtil din rose har det ønskede antal blade.
Til sidst skæres bunden af rosen med en skarp kniv.
Hvis de nederste blade ikke helt vil sidde fast, kan man påføre en smule vand med en pensel på indersiden af bladene. Dette vil fungere som lim. Pas på ikke at bruge for meget vand, da fondanten så vil blive meget klistret og gå i stykker.
Roserne kan selvfølgelig laves i alverdens farver. Man kan også rulle to forskellige farver fondant sammen for at få lidt spil i farverne og give roserne mere liv.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar