tirsdag den 2. december 2014

Rocky Road - simple og lækre konfektstykker


Lige som for mange andre, er december min absolutte yndlingsmåned! Jeg elsker hygge, stearinlys, julemusik og selvfølgelig alle de lækre sager, man kun får lov til at lave i julemåneden. I dag besluttede jeg mig for at lave lidt lækkert, som jeg kan tage med på arbejde i morgen. Den opmærksomme læser har nok allerede undret sig over datoen på det lille kort på glasset, men det er altså fordi, det først skal bruges i morgen.

Jeg har aldrig før lavet Rocky Road, men har set et hav af opskrifter på det her det sidste stykke tid, så nu skulle det afprøves. Det gode ved netop denne type konfekt er, at man kan variere fyldet i det uendelige. Så det er lidt en slags konfektverdenens biksemad. Jeg gik mine skabe igennem og fandt mandler, en pose mini marshmallows og en halv pakke Digestive kiks - perfekt! For at give Rocky Roaden lidt ekstra blødhed, lavede jeg en omgang saltkaramel og blandede små stykker af den i. 


Opskrift:

200 g mørk chokolade
50 g smør
1,5 spsk lys sirup

100 g digestive kiks
En håndfuld mini marshmallows
50 g mandler

En portion hjemmelavet saltkaramel (se opskrift her)

Start med at smutte mandlerne. Overhæld mandlerne med kogende vand og lad dem ligge i vandet et par minutter. Herefter smutter mandlerne ud af deres skal så let som ingenting.

Mandler, kiks og saltkaramel skæres i mindre stykker. Skær ikke 'fyldet' i alt for små stykker - det er de store stykker af kiks, skumfiduser, mandler og karamel, der giver det smukke snit og Rocky Roaden skal alligevel skærs i mundrette stykker senere.

Nu skal chokolade, smør og sirup smeltes til en ensartet masse over et vandbad. Når dette er gjort, blandes 2/3 af chokolademassen med fyldet og vendes forsigtigt rundt. Hæld massen i en lille form beklædt med bagepapir og pres det forsigtigt sammen, så du undgår lufthuller. Til sidst toppes med det sidste af chokolademassen, så konfekten får en fin, glat overflade.

Den færdige Rocky Road stilles på køl - gerne natten over - og skæres herefter ud i tern eller stænger. Konfekten kan holde sig 1-2 uger på køl.

Velbekomme!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar