mandag den 24. november 2014

Verdens bedste chokoladecupcakes


Har I en opskrift, der bare altid fungerer og som altid smager fantastisk? Det har jeg! Jeg har slet ikke tal på hvor mange gange jeg har lavet disse chokoladecupcakes og de er et hit hver eneste gang. De er super nemme at lave, bliver altid vellykkede og jeg har endnu ikke mødt nogen, der ikke synes, de smager skønt.

Mandag er bare ikke altid verdens sjoveste dag. Slet ikke lige for tiden, hvor vejret er gråt, koldt og vådt, og man egentlig hellere ville blive hjemme under dynen, end hoppe i vinterjakke, handsker og hue for at cykle på arbejde. Så derfor besluttede jeg mig i går for at gøre mandag en lille smule hyggeligere for mine kollegaer og mig selv. Og er der noget, der er bedre til at lyse op på en trist mandag, end lækker kage?! Så jeg bagte en portion af mine yndlingscupcakes med hakket mørk chokolade og kakao/kanel-frosting.

24 stk

6 spsk kakao
250 g hvedemel
300 g sukker
1 tsk natron
1 tsk bagepulver
1 knsp salt
2 æg
150 g smør
2,5 dl vand
100 g mørk chokolade

Glasur:
3 spsk kakao
200 g flormelis
2 spsk blødt smør
2 tsk stødt kanel
0,5 dl mælk

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 170 grader.
Alle de tørre dele sigtes ned i en skål.
Smelt smørret og tilsæt dette sammen med æg og vand til den tørre blanding.
Det hele piskes grundigt med en elpisker.
Hak chokoladen groft og vend den forsigtigt i dejen.
Den færdige dej fyldes i forme og bages i cirka 20 minutter på ovnens næstnederste rille.

Glasur:

Varm mælken op.
Sigt kakao, flormelis og kanel ned i en skål og bland det med det bløde smør og den lune mælk. Glasuren skal have en ret tyk konsistens.

Lad kagerne køle af og pynt dem med glasur.

Hvis du vil lave en lidt mere festlig cupcake, kan den pyntes med krymmel eller små, fine fondant-figurer.

Kagerne smager skønt både friskbagte og dagen efter, og hvis du venter med at komme glasur på, kan de snildt fryses.

De lækre chokoladecupcakes passer perfekt til en god kop frisklavet kaffe eller som dessert, serveret med en kugle is og lidt frisk frugt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar