fredag den 12. december 2014

Brunkager - the old-fashioned way


For mig er det ikke rigtig jul, før jeg har fået mine første brunkager. Og eftersom julen er traditionernes tid, bliver det nødt til at være brunkager lavet efter min mors opskrift. Brunkage-dejen skal ligge på køl i minimum et døgn, så det er lidt af et projekt, men det er det hele værd! Det er min absolutte favorit julekage og bare duften af de krydrede småkager bringer et væld af barndomsminder frem. Opskriften stammer oprindeligt fra min mormors søster, der, ligesom min mor, var en ørn i et køkken, så der er virkelig tale om brunkager på den gammeldags facon.

Jeg har desværre været lidt sent ude med julebagningen i år, men jeg har intentioner om at råde bod på det her den næste uges tid. For brunkagerne er én ting, men det bliver heller ikke rigtig jul uden klejner, jødekager og pebernødder. Så der bliver travlt i det lille køkken det næste stykke tid. Men heldigvis er julebagning både hyggeligt og afslappende for mig, så jeg ser frem til at tilbringe nogle skønne aftener i køkkenet med julemusikken skruet op på max.


Opskrift:

250 g margarine eller smør
250 g farin
125 g sirup
65 g hakkede mandler
1, 5 tsk stødte nelliker
2 tsk kanel
25 g hakket sukat
25 g hakket pomeransskal eller kandiseret appelsinskal
7,5 g potaske (opløst i 1/4 - 1/2 dl koldt vand)
500 g mel

Sådan gør du:

Margarinen smeltes sammen med farin og sirup.
Når massen er på kogepunktet, tages gryden af varmen.
Tilsæt herefter grofthakkede mandler, nelliker, kanel, hakket sukat, hakket pomeransskal og potaske. Husk at opløse potasken i koldt vand, før den tilsættes.
Lad massen køle helt af.
Når massen er kold, sigtes melet i - gerne ad flere omgange.
Ælt dejen til den er ensartet.
Nu trilles dejen til tykke 'pølser'.
Kom køkkenfilm om rullerne og læg dem i køleskabet i minimum et døgn.
Efter en dag er rullerne klar til at blive skåret i tynde skive - de skal skæres så tyndt som muligt.
Bages ved 190 grader i 5-10 minutter. Bagetiden afhænger af tykkelsen på brunkagerne og din ovn.

Glædelig jul!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar