mandag den 15. juni 2015

Blåbærsnitter - en gammel kending med et twist


Jeg har haft fri i dag og har været så heldig at have en hel dag som jeg kunne bruge på lige præcis hvad jeg havde lyst til :-) Jeg har haft en fuldt booket, men rigtig skøn, weekend, så må indrømme at jeg så frem til en stille og rolig mandag. Som det tit sker når jeg skal slappe af, besluttede jeg mig for at eksperimentere lidt i køkkenet. Jeg har længe gerne ville prøve at twiste den klassiske opskrift på hindbærsnitter lidt og endte derfor med at lave blåbærsnitter.

Det er begrænset hvor galt et sådan forsøg kan gå, når det eneste man skifter ud er typen af marmelade - og jeg synes da også at resultatet blev ret godt! Jeg valgte selv at lave blåbærmarmeladen og endte med at få brugt en smule for meget geleringspulver, så massen blev godt stiv. Men så slipper jeg da for at det løber ud af siderne ;-) Det er i hvert fald ikke sidste gang at jeg forsøger mig med snitter med alternativt fyld.


12 stk

400 g mel
200 g smør (tempereret)
100 g flormelis
1 æg

200 g blåbær (eventuelt frosne)
100 g sukker
1 spsk citronsaft
Lidt geleringsmiddel til marmelade

Glasur:
100 g flormelis
1 spsk kogende vand
Kulørt krymmel


Sådan gør du:

Start med at sætte blåbær og sukker over i en gryde. Lad det simre i cirka 5 minutter eller til blåbærrene er godt bløde. Tilsæt citron og giv det hele en tur med stavblenderen, indtil marmeladen har den ønskede konsistens. Kom det hele tilbage i gryden, tilsæt en smule geleringsmiddel og giv marmeladen et opkog. Marmeladen skal nu køle af før den kan bruges i snitterne.

Nu til mørdejen.
Smørret skæres i små stykker og smuldres med melet.
Sigt flormelisen i blandingen og ælt hurtigt dejen sammen med ægget.
Dejen pakkes ind i køkkenfilm og skal herefter hvile minimum en halv time i køleskabet.

Tænd ovnen på 220 grader.
Rul dejen ud på en meldrysset bord i 3 mm tykkelse og stik den ud i den ønskede form. Hvis man vil lave de klassiske firkantede snitter, skæres dejen i lange baner der er ca. 12 cm brede.
Bag kagerne i ca. 8 minutter, eller til de begynder at blive gyldne i kanten. Det er vigtigt at holde øje med kagerne mens de er i ovnen, da de kan gå fra at være blege til meget mørke på et splitsekund.
Kagerne køles af, hvorefter de lægges sammen med blåbærmarmeladen og pyntes med glasur og krymmel.

Velbekomme!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar