fredag den 10. oktober 2014

Oreo-cupcakes

...med lækker hvid chokolade-frosting.

Jeg er stor fan af Oreos og har længe gerne ville forsøge mig med Oreo-cupcakes - og i lørdags skete det endelig! Jeg synes, det er en rigtig sjov idé med den lille overraskelse i midten i form af en halv Oreo og så smager de bare fantastisk. Så det er absolut ikke sidste gang, jeg bager cupcakes med Oreos. I den oprindelige opskrift skulle der hakket hvid chokolade i selve cupcaken, men da jeg synes, det bliver lidt for meget med både chokolade og Oreo i selve kagen, har jeg her valgt at komme chokoladen i frostingen i stedet.
Lørdag aften blev brugt i selskab med skønner tøser til Oktoberfest i min gamle kollegiebar og da vi skulle spise sammen, var det en perfekt mulighed for at få prøvesmagt det færdige resultat. Og kagerne bestod helt sikkert testen.


16 stk

150 g hvedemel
1,5 dl mælk
2 æg
100 g sukker
100 g brun farin
75 g blødt smør
1 tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker
20 Oreos (jeg har i denne opskrift brugt Oreos med kakaofyld)

Frosting:

720 g flormelis
3 tsk vaniljesukker
100 g blødt smør
1 dl lun mælk
50 g hvid chokolade

Sådan gør du:
Start med at forvarme ovnen til 180 grader.
Tag toppen af 16 Oreos. Delen med creme lægges til side. De 16 toppe + 4 hele Oreos hakkes.
Herefter piskes smør, sukker og brun farin sammen. Bliv ved med at piske, indtil massen er luftig og sukkerkrystallerne er opløst.
Pisk æggene i massen.
Mel, bagepulver og vaniljesukker sigtes ned i en separat skål og blandes.
Hæld de tørre ingredienser i smør/sukker blandingen lidt ad gangen. Sørg for at piske grundigt imens.
Tilsæt mælken mens der stadig piskes.
Til sidst vendes de hakkede Oreos i dejen.
Når dine cupcakeforme er sat på bagepladen, hældes en smule dej i bunden af hver enkelt.
Læg en halv Oreo (med creme) i formen og fyld formen 2/3 op med dej.
Kagerne er nu klar til at blive bagt i ca. 20 min.


Sådan gør du - frosting:
Smelt den hvide chokolade.
Lun mælken.
Chokolade og mælk blandes - massen må ikke blive varmere end 37 grader (fingerlun), da du så risikerer at smelte krystallerne i flormelisen og frostingen derved bliver for blød.
Alle ingredienser blandes sammen i en skål og piskes til en luftig creme med en håndmixer.
Hvis frostingen virker for blød, tilsættes lidt ekstra flormelis.
Du er nu klar til at pynte dine cupcakes.


Her har jeg blandet lidt rød pastafarve i frostingen og sprøjtet den ud med tyl 1M fra Wilton. Velbekomme!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar